پس
از مطرح شدن بحثهایی دربارهی ورود
پرقـدرت سرمایهگذاران بخش خصـوصی به
عرصه
راهسازی کشور مذاکرات وزارت راه و
شهرسازی
بـرای ورود آنهـا به یکی از بزرگ
ترین
پـروژههـای آزادراهـی کشـور به نتیجه
رسیـده
و با ابلاغ معـاون رییس جمهـور در
دستور
کار قرار گرفته است.
در
شرایطی که در حال حاضر بالغ بر 1000 کیلومتر آزادراه جدید در دستور کار دولت قرار
گرفته و تلاش برای تکمیل آن در سالهای آینده ادامه دارد، مشکل تامین اعتبارات
لازم برای آنها به بحثی بدل شده که وزارت راه را از برنامهریزی برای گسترش این طرحهای
عمرانی بازداشته است.
طبق
آخرین برآوردهای انجام شده از سوی شرکت ساخت هر کیلومتر آزادراه جدید به حداقل 15
میلیارد تومان بودجه احتیاج دارد که این هزینه در راههایی کوهستانی و صعبالعبور
به بیش از 30 میلیارد تومان در هر کیلومتر میرسد.
با
توجه به این هزینههای کلان وزارت راه و شهرسازی برنامهریزی خود را برای جذب
سرمایه بخش خصوصی در حوزه مختلف آغاز کرده و در یکی از نخستین نتایج محسوس این
برنامه پای سرمایهگذاران را به نخستین آزادراه کاملا خصوصی کشور باز کرده است.
آزادراه
206 کیلومتری همدان به کرمانشاه که از آن به عنوان یکی از اصلیترین قطعات پازل
کریدور شرق به غرب کشور یاد میشود در شرایطی در طول سالهای گذشته به دلیل هزینهبر
بودن پروژه در مرحلهی برنامهریزی و مطالعه باقیمانده که با ابلاغیه جدید معاون
اول رییس جمهور میتواند ظرف 3.5 سال آینده به زیر بار ترافیک برود.
در
این دستور که از سوی جهانگیری ابلاغ شده از این آزادراه به عنوان نخستین آزادراهی
که به شکلی صددرصدی با بودجه بخش غیردولتی ساخته خواهد شد یاد شده و بناست در
قالب برنامهای 18 ساله کار ساخت و بهرهبرداری از آن از سوی پیمانکاری که وزارت
راه آن را تایید کرده شکل پیدا کند در صورتی که پیمانکار مورد نظر وزارت راه و
شهرسازی در آیندهای نزدیک کار خود را آغاز کند میتوان انتظار داشت یکی از بزرگترین
طرحهای آزادراهی غرب کشور که سالها در صف تامین اعتبار قرار داشته تا قبل از سال
1398 به افتتاح کامل برسد.
منبع
: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)