برنامه‌ریزی برای بازدید و بررسی مشکلات ترانزیت در مرزهای کشور طی سه ماه

برنامه‌ریزی برای بازدید و بررسی مشکلات ترانزیت در مرزهای کشور طی سه ماه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امین ترفع در جلسه هم اندیشی با تشکل‌ها و اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: سال گذشته  ۷۷ مشکل ترانزیت کشور در معاونت حمل‌ونقل شناسایی شد و رفع آن‌ها به عنوان  یکی از موضوعات اصلی این معاونت قرار گرفت.

وی افزود: در راستای رفع مشکلات ترانزیت به غیر از مکاتبات رسمی باید به حوزه اجرا نیز ورود کرده و با هماهنگی، تسهیل‌گری از طریق قانون یا موارد دیگر  اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

ترفع از تشکیل گروه ویژه ترانزیت در معاونت حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی برای بازدید از پایانه‌های سراسر کشور طی سه ماه خبر داد و گفت: سه هدف اصلی این گروه ویژه شناسایی مشکلات حمل‌ونقل بین المللی و حمل‌ونقل داخلی در استان‌های مرزی است، ایجاد ارتباط سیستماتیک با تشکل‌های حمل‌ونقلی و پیگیری مشکلات حمل ونقل از منظر فرابخشی و فرامدی است.

مدیر کریدور های ترانزیتی کشور شرایط تحریم‌های خسمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را مقطعی دانست و تاکید کرد: باید در شرایط فعلی اقداماتی در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل داخلی انجام شود تا در دوران بعد از تحریم به سرعت مورد بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه «مشکلات ترانزیت باید از مرز برطرف شود» تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده این نتیجه حاصل شد که رفع مشکلات هر استان نیازمند فرمول جداگانه‌ای است که هماهنگی بین مدیران دستگاه های ذی ربط در این مورد تاثیر بسزایی دارد.  

ترفع افزود: به همین خاطر به موضوع ورود کرده تا هماهنگی و ارتباط لازم بین دستگاه‌های استانی و تشکل‌ها در استان‌های مختلف برقرار شود.

مدیرکریدورهای بین‌المللی به عنوان نمونه موفق این اقدام به اولین تجربه و ایجاد هماهنگی در خصوص از انتقال ۱۱۰ هزار تن بار گندم اهدایی هند به افغانستان با عبور از بندر چابهار اشاره کرد که بیش از ۱۰۰ روز به طول انجامید.

در ادامه جلسه ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شاهد یک جهش رویکردی در وزارتخانه راه و شهرسازی هستیم و تشکیل معاونت حمل ونقل آرزوهای مدیران برای ایجاد هماهنگی بین سایر دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه را برآورده کرد.

وی عامل اصلی ارتقا سطح کارایی حمل‌ونقل را تشکیل معاونت حمل‌ونقل خواند و گفت: به عنوان نمونه می‌توان به ارتقا رتبه‌ای شاخص LPI ایران با تلاش‌های انجام شده این معاونت اشاره کرد. اگرچه با توجه به قرارداشتن کشور در چهارراه ترانزیتی جهان باید وضعیت ترانزیت و لجستیک در وضعیت بهتری قرار داشته باشد.

در پایان جلسه نمایندگان بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌های حمل‌ونقلی به تشریح مشکلات خود و ناهماهنگی موجود در مناطق مرزی پرداختند که  یکی از ‌آنها مربوط به «ایکس ری» مرز بازرگان و نبود مدیریت ترافیک کامیون‌ها در پایانه مرزی بود. همچنین مطرح شد؛ تنها راه نجات ‌حمل‌ونقل جاده‌ای ایران تشکیل شرکت‌های بزرگ مقیاس و مالک ناوگان است.